Sweclockers provkör OSVR (Open Source Virtual Reality)

För oss som är intresserade av virtual reallity, så känner säkert de flesta till pionjären på marknaden för privatpersoner och spel. De heter Oculus Rift, och är mycket avancerade i sin konstruktion och teknik när det gäller virtual reallity. Nu har det kommit en till aktör inom virtual reallity på marknaden med öppen källkod. Denna heter OSVR, (Open Source Virtual Reallity), och presenterades på CES 2015. Sweclockers var där, och provkörde denna nya produkt.

Virtual Reallity är förmodligen något som kommer att få en stor genomslagskraft när det är fullt utvecklat, i och med att flera aktörer hela tiden kommer i på slagfältet om att vara herre på täppan. I vilket fall så har OSVR en lång väg att gå för att komma upp i ledaren Oculus Rifts position, och frågan är om verkligen en öppen källkod någonsin kan göra det.

Detta är OSVR idag

Syftet med OSVR, är att skapa både öppet system för hårdvara och mjukvara. Idag finns OSVR som ett kit avsett för utvecklare med ett så kallat Hacker Development Kit, och på insidan finns en högupplöst 5,5 tumsskärm, optik, passiva sensorer som gyroskop, accelerometer och kompass samt ljud och usb-uttag för extra tillbehör.

Ett enkelt spel är även med i detta kit, där du kan känna funktionerna av virtual reallity genom att röra dina händer för att exempelvis kasta eld.

Systemet är under utveckling, och har fortfarande långt kvar för att bli en attraktiv konsumentprodukt. De tror dock att den öppna källkoden ska få fart på utvecklingen och att detta projekt slutligen ska gå i hamn som en segrare. OSVR kan köpas för leverans till sommaren för i runda slängar 2000 kronor. Här kan du läsa mycket mera om OSVR, och vad Sweclockers tyckte efter sin test.